Wednesday, May 28, 2008

MAK & ABAH


Jika ada yang berkata umur merangkak dengan perlahan
Mungkin ya
Membilang hari bagi mengakhiri setahun memang lama
Tapi tanpa sedar kini umur ku menjangkau 21 tahun
Bila yang umur aku 9 tahun?
Bila yang umur aku 17 tahun?
Jika ini ditanya,
Pasti tak kan ada yang berkata umur merangkak lagi
Tapi berlari…
Sajak ini khas untuk mak dan abah aku…





Tika aku dilahirkan
Dikau lah mak abah ku
Mak abah dunia dan akhirat
Tiada yang lain

Kasih sayang antara mu
Melahirkan aku ke dunia ini

Mak...
Terima kasih diatas segalanya
Pengorbanan mu terhadap ku tak dapat ku gambarkan
Realitinya hingga ke hujung nyawa ku
Akan ku kenang jasa-jasa mu
Tiada apa yang paling berharga di dunia ini
Jika dibandingkan budi mu membesarkan ku

Abah...
Terima kasih juga diatas segalanya
Kau berusaha siang malam membesarkan ku
Mencari rezeki tidak mengenal erti jemuh
Semata-mata ingin melihat anak-anak mu bahagia
Betapa suci pengorbanan mu itu
Tak mungkin aku lupa hingga nafas terakhir ku

Mak, Abah...
Darah yang berombak dalam diri
Adalah darah mak dan abah
Selagi darah ini mengalir
Akan ku cuba balas jasa-jasa mu
Walau hakikatnya tiada apa yang sedarjat
Dengan pengorbanan mu selama ini
Akan ku jadi yang terbaik antara anak-anak mu
Akan ku bangga kan mu
Kerana mempunyai anak
Seperti ku…





InsyaAllah…

4 comments:

Miss LaraLady said...

Nice!!

nicegirlz said...

thank you..
eh,awk nk shoutbox ye?
kt bwah ruangan bermadah sy ade free chat widget @ shoutmix..
awk click ctu and create a shoutbox in 3 simple steps!
gd luck...

Unknown said...

memang betul.. mak bapak kita la segalanya... selagi mereka ada, hormati dan sayangilah mereka...

nicegirlz said...

azizulhafiz..

betul2...
ayah dan ibu, itu lah permulaan kami..pd mrka kita beri hormat..